Nicheportaler

Nicheportaler

Generisk.dk etablerer og udvikler nicheportaler, og vi medvirker til etablering af stærke og entydige onlineidentiteter inden for klart definerede generiske nicher. Vi udfører vores arbejde i samarbejde og partnerskab med relevante interessenter.

Et udviklingsforløb kan omfatte blandt andet følgende punkter:

  • Indgåelse af partner- og samarbejdsaftaler med relevante aktører.
  • Udvikling af forretnings- og kommunikationsstrategi.
  • Etablering af nichespecifikke informative websites.
  • Analyse og optimering af webtrafik.
  • Videreudvikling af veldefinerede nicher til egentlige portalløsninger.

Ofte kan det give god mening at etablere samarbejdsaftaler mellem domæneregistranter og aktører som ønsker at udvikle og drive websites under generiske navne. Grundlaget for samarbejde er en prissætning der giver mening for alle involverede parter.

For at det kan ske, skal domæneregistranter nogle gange revidere deres opfattelse af værdien af deres domæneregistrering. I en del tilfælde vil registeringen af et dk-domæne have mindre værd end registranten forestiller sig. Et forhold som nogle registranter ikke er klar over, er at de kun har brugsretten til et domæne. Det er ikke noget de ejer. Et andet forhold er at .com domæner ofte handles til betydelige priser, men disse prisniveauer kan ikke overføres til et lille sprogområdet som det danske.

Det har også betydning at det i domæneloven er fastsat, at dk-domæner ikke må registreres alene med videresalg eller udlejning for øje. Som registrant står man derfor som udgangspunkt svagt, hvis man har registreret et domæne uden at have en egentlig forretningsmæssig interesse i relation til domænenavnet. Det stiller også en registrant svagere, hvis et domænenavn gennem længere tid ikke har været taget i brug eller kun er blevet brugt i forsøg på at få det til at se aktivt ud.

Aktører som er interesserede i generiske domænenavne skal ofte også revidere deres forestilling om hvad et sådanne domæner er værd. De danske regler for domæner tager udgangspunkt i ”først til mølle”-princippet, så man kan ikke komme sent til mølle og regne med at få tingene foræret.

Websites som benytter generiske domænenavne skal prissættes ud primært to forhold. Det ene er omfanget af direkte indtastet trafik, på engelsk: ’type-in traffic’. Det andet forhold er hvor stor konkurrence der er om at kunne etablere for eksempel en netbutik eller en nicheportal under et oplagt generisk navn. Det rigtige generiske dk-domænenavn – inklusive alle relevante stavevarianter – kan således være særdeles attraktivt. Det kan give en veldefineret niche, hvor kunderne dukker op af sig selv og vender tilbage igen og igen.

Læs mere:
Sponsorplacering